De Stralende Vlinder

Praktijk voor Natuurgeneeskundige Therapie


 

Mijn naam is Dineke. Mocht je na het bekijken van deze website geïnteresseerd zijn, of heb je een vraag, mail dan gerust. info@destralendevlinder.nl

Praktijk de Stalende Vlinder, Nijkerk

Pesten in deze tijd? Er wordt gedacht dat het veel minder is geworden door alle protocollen en campagnes om pesten te voorkomen. Toch blijkt niets minder waar. Er wordt nog steeds veel gepest. Ook op hele jonge leeftijd. Als kinderen die al op jonge leeftijd worden gepest, niet op tijd worden geholpen, kunnen de gevolgen daarvan de rest van hun leven merkbaar zijn. Hoe eerder een kind geholpen wordt, hoe beter de gevolgen kunnen worden voorkomen. Toch vertellen hele jonge kinderen niet altijd dat ze worden gepest doordat ze bijvoorbeeld bedreigd worden, of ze denken dat het er bij hoort. 

Het komt ook voor dat ze wel eens wat vertellen, maar dat de reactie erop (“Ach, het zijn nog kinderen”) ervoor zorgt, dat ze zich niet serieus genomen voelen en het pestprobleem voor zich houden.

Maar juist als er op jonge leeftijd niets gedaan wordt, is de kans groot dat het probleem door gaat. Kinderen verwachten op een gegeven moment ook dat ze gepest zullen worden, want dat zijn ze zo gewend. Als gevolg daarvan wordt het steeds moeilijker om zich te mengen met andere kinderen en hebben ze soms ook al een terug getrokken houding met een bange blik en trekken ze bepaalde pest situaties aan. Hierbij is het van belang om d.m.v. bepaalde coaching technieken positieve verwachtingen te krijgen. Als je iets positiefs verwacht voel je je anders dan als je wat naars verwacht. Daarnaast is de gronding heel belangrijk. Stevig staan en je stevig voelen, geeft een stevige basis. Vaak zie ik bij kinderen en volwassenen die gepest zijn, dat de eerste chakra is verschoven waardoor ze minder stabiel zijn, meer piekeren, vaker hoofdpijn en buikpijn hebben en meer moe zijn. Ook om alle negatieve prikkels en energieën weg te kunnen laten stromen, is het belangrijk dat de eerste chakra goed op zijn plek staat en goed kan afvoeren. Naast de gronding die tijdens het behandelen op gang komt, leer ik ook grondingsoefeningen aan om zelf thuis te kunnen doen.

Soms zijn de gebeurtenissen zo vervelend geweest dat kinderen er niet meer over willen praten. Ze proberen dan snel over iets anders te beginnen. Maar als je probeert om niet aan een roze olifant te denken, zie je hem meteen. Tijdens de energetische behandeling laat ik het kind daarom toch aan de nare ervaring denken zonder dat het kind hoeft uit te leggen of te vertellen wat er gebeurd is. Als ze in het gevoel zitten, kan ik het nare gevoel en de emoties in de aura voelen opkomen. De nare energieën haal ik dan weg waardoor de gedachte vager wordt en het nare gevoel erbij neutraal wordt. Meestal vertellen de kinderen dan later alsnog aan mij of aan hun ouders wat er gebeurd was.

Soms raad ik ouders ook aan om behandeld te worden. Ouders leven en lijden vaak zo mee met hun kind dat ze zich soms ook wanhopig voelen. Dit is voor de ouder niet fijn, maar voor het kind ook niet. Het kind wil graag dat de ouder zich goed voelt en vindt het dan soms lastig om dingen te vertellen aan de ouder omdat hij niet wil dat de ouder verdrietig wordt. Ook is het lastig als de ouder bang is dat het kind toch weer gepest gaat worden. Kinderen en vooral (hoog) gevoelige kinderen voelen hun ouders haarfijn aan waardoor hun eigen angst versterkt wordt. In het bijzonder ouders die vroeger ook gepest werden hebben het moeilijk. Weg gestopte trauma's of onverwerkte herinneringen komen dan ineens onverwachts weer naar boven.

Volwassenen die vroeger gepest zijn, merken vaak in het dagelijks leven dat ze moeite hebben met mensen te vertrouwen. Ze zijn ook vaak bang voor situaties waar veel mensen zijn zoals bijvoorbeeld grote verjaardagen of recepties. Volwassenen die vroeger gepest zijn, hebben vaak ook een minderwaardigheidscomplex. Het derde chakra is dan ook vaak verschoven en heel klein. Hierdoor voelen ze zich ook kleiner en is hun "ik-sterkte" laag. Door de derde chakra terug op zijn plaats te zetten en energie te geven, verandert dat gevoel waardoor het makkelijker wordt om er ook zelf wat aan te doen. 

Een klassenopstelling helpt om zichtbaar te maken welke processen zich in de klas afspelen. Doordat patronen zichtbaar worden, kunnen die ook in positief opzicht worden veranderd. Een moeder vertelde me dat haar kind de volgende ochtend nadat we de klas hadden opgesteld, het kind gewoon ging zitten op zijn plek en de pesters eigenlijk niet waarnam. Normaal was hij altijd alert op waar ze zich bevonden en nu ging hij rustig zitten en concentreerde hij zich op heel wat anders.

Voor volwassenen die gepest worden op het werk of ergens anders is het ook heel goed om de situatie op te stellen. Het geeft vaak heel veel informatie. Voor het bewustwordingsproces is dit heel belangrijk.

(Hoog) gevoelige kinderen en volwassenen zijn vaker vatbaar om gepest te worden. Door hun gevoeligheid komen nare woorden vaak dieper binnen dan bij anderen. Ze begrijpen ook vaak niet waarom iemand nou zulke lelijke dingen zegt of doet. Zelf zouden ze dat niet doen omdat ze weten hoe het voelt bij een ander. Een goede positieve beschermlaag helpt om de negatieve lading van de woorden niet zo naar binnen te laten komen. Positieve woorden en liefdevolle intenties worden beter ontvangen. Verder helpt het om beter bij jezelf te blijven. Naast de beschermlaag die ik tijdens het behandelen aanbreng, leer ik afschermoefeningen voor thuis.

Hieronder nog een rijtje met symptomen waaraan pesten te herkennen is.

Het kind

- speelt liever met jongere kinderen
- probeert bepaalde situaties te vermijden.
- heeft nachtmerries
- heeft last van obstipatie en/of buikpijn
- is meer ziek.
- is angstig, onzeker of verdrietig.
- heeft een slechte concentratie
- schrikt snel
- heeft een kleinerende bijnaam.
- is meestal alleen in de klas en heeft weinig vrienden.
- blijft in de buurt van leerkrachten
- wordt vaak gecommandeerd
- is doelwit van grappen
- zoekt vaak spullen of raapt ze van de grond
- heeft verwondingen
- durft zich niet te uiten
- haalt slechte cijfers
- spijbelt
- is bang voor nieuwe situaties
- is somber
- verkiest één op één contact
- gaan typisch leuke activiteiten het liefst uit de weg.

Vaak zie ik dat bij pestproblemen degenen die gepest worden wel hulp gaan zoeken, maar de pester zelf niet. Toch is het in de meeste gevallen zo dat een pester niet zomaar gaat pesten. Hij kan bijvoorbeeld last hebben van slecht mee kunnen komen in de klas qua leerprestaties, of zich juist enorm vervelen door te weinig uitdaging, een laag zelfbeeld hebben, jaloezie ervaren of andere redenen hebben waardoor hij niet lekker in zijn vel zit. Voor de pester is het dan belangrijk om zich op een andere manier te kunnen uiten dan door pesten. 

Soms komen pesters er achter dat ze weinig echte vrienden hebben. Ze maken zich niet 'gewild' met pesten en komen er later achter dat de meelopers alleen maar bang waren om zelf gepest te worden en zich daarom voordeden als vrienden. Soms hebben volwassenen op latere leeftijd ook echt spijt van wat ze hebben gedaan en voelen daar ook regelmatig de gevolgen van. Het is daarom ook belangrijk om een pester door te sturen voor hulp.